Månadsarkiv

juli 2016

Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen Min träning

Mycket att göra :-)

Hejsan alla goingar ?

Inte hunnit att blogga dom sista dagarna som va planerat. Varit på båten, Marstrand och mycket med min härliga son Kian 🙂 Inte blivit så mycket gym men självklart har jag promenerat oavsett 🙂

2016_0722_16325700

Allt går som planerat gällande mini deffen / tömning denna veckan. Nästa vecka ökar jag Konditionsträningen lite mer.

IMG_20160729_103421

Idag va det bröst / axlar på schemat. Idag bestämde jag mig för att köra 5 reps x 5 sets. Inga dropsets idag.

Övningar: (5×5)

Bänkpress i maskin
Hantelpress
Flyes i maskin/hantlar
Militärpress (hantlar + stång)
Sidolyft hantlar
Axelpress i maskin 
Baksida axlar med rep

Sedan ut och promenera. Nordicwellness stod på Kungälvs "Torg".
Alltid lika härliga och glada. ?

Ikväll blir det 20 min HIIT pass då jag valde
att äta lite mera runt mitt träningspass.
Ha en härlig dag


Mattis Vainikainen

Dag 1 av 21

Så va första dagen avklarad utav 21 tänkta.
Drog ner kosten till 1700 kalorier och väljer att lägga mina carbs enbart runt träning.
Högt intag av protein är alltid en självklarhet för mig. ( 3-4gr/kg vikt)
Fett ligger jag fortfarande på 1gr/kg vikt.
HIITa
Träningen bestod utav ett Axelpass samt “Evighetstrappan” på Nordic Wellness Kungälv.
Kommer under denna period köra en del HIIT, Marklyft samt Squats.
Kommande inlägg kommer jag skriva mer exakt vilka övningar, reps och sets jag kör 🙂
IMG_20160601_120155
En mjukstart som ökar varje dag.
Ni hänger väl med? 🙂

Ha de bäst och läs gärna mina kollegors Blogg oxå. Vi alla vill inspirera och motivera er 😀
/Mvh Mattis Vainikainen @ Fitness For Men Sverige



Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen Min träning

Dags att komma i superform.

Hej 🙂

Nu tänkte jag utmana mig själv och komma i riktigt bra form på 2-3 veckor där sista veckan kommer bli en tömningsvecka. Kommer blogga varje dag om min kost och träning. Allt ifrån powerwalks till gymträning.

mattis_05_31

Hoppas att ni följer med under resans gång och kom gärna med kritik & tips. Dags att sova för imorgon bitti är det time för första passet innan plåtning i Göteborg. Kul att få vara modell ??

 

Godnatt och dröm om något mysigt ?



Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen

Underbart väder <3

Min son Kian brukar bada i bubbelpoolen tillsammans med oss men idag fick han bada själv i sin badbalja. Han verkligen älskade det och nu blir han inte rädd när man häller en hink vatten över huvudet 😀 2016_0722_16312500

Kommer lätt bli fler tillfällen där Kian får bada själv och ha såhär skoj.

2016_0722_16100900(2)

Kian släpper inte taget om sin badanka. Han verkligen älskar badankor haha 😀 Tänk att snart är Kian redan 1år. Tiden har gått så otroligt fort.

Vad gör du i denna värmen? Solar, badar, njuter av semestern?



Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen Mentalt Tänk

Semestertider..

Vad gör du för att varva ner och finna lugnet? 
Du glömmer väl inte av din välförtjänta egentid där du får chansen att släppa alla tankar och bara vara. 
Vi alla behöver få ladda dom mentala batterierna ibland. 
Jag tex kan sitta och spela datorspel en 30 min för att komma bort ifrån verkligheten. 
Eller en dundergod vanilj latte på något café med trevligt sällskap. 
Och självklart ingår gymmet/träningen i denna kategori.
IMG_20160613_002446
Ta detta med semester. 
Så många som drar suck efter suck då regnet öser ner och värmen saknas.
Stressen över att inte få en varm solig semester i överflöd.
En del åker utomlands och klagar ändå på vädret där istället. Hallå elleh!?
Men vad hjälper det? 
Dina semesterdagar bara försvinner medans du klagar och fortsätter tänka negativt.
Utnyttja din semester till fullo och njut av dessa lediga dagar istället. 
Även om regnet öser ner så måste det finnas något som kan ersätta dina känslor efter sol / värme. 

Hitta på saker du normalt inte hinner med. :-)
flowers1_edited-2


Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen

Personlig Tränare

Jag som Personlig Tränare tycker att uppföljning är otroligt viktigt. Att under ett antal veckor finnas och svara på frågor och funderingar. Stötta, motivera och påminna om varför just min klient kommer lyckas.

En förändrad livsstil är något som jag förespråkar. Så om du är ute efter en Quickfix så behöver du ej höra av dig. Kanske låter hårt, men om du inte är beredd på att förändra det som en gång fick dig att tex gå upp i vikt så är det inget jag lägger min tid på.

Mina Tjänster:
Skräddarsydda Kost/Träningsupplägg.
3 månaders online coachning.
Mental coachning.
Kanske är du sugen på tävla? Hör av dig så pratar vi mer om detta oxå ?

Mattis@getfitstayfit.se
Www.FitnessForMen.se/Mattisvainikainen

_20160710_230021



Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen Mentalt Tänk

Livet är som en berg & dalbana

Livet som en berg och dalbana.

Känner du igen dig?


Ibland är inte livet som en dans på rosor. Prövningar, jämförelser och alla dessa “måsten” hanteras dagligen i ens huvud. Tänk på att oavsett situation så är du bara en människa och tillslut behöver även du en vilopaus ifrån verkligheten. Känner du igen dig nedanför så kanske du borde börja priotera dig själv lite mer.


Mår du bättre så mår dom runt omkring dig bättre.


  • Stressar på morgonen
  • Använder ursäkten “Hinner inte träna” väldigt flitigt
  • Har ej tid för egentid för barnen tar upp all tid.
  • Jämnför gärna med andra
  • Prioterar hellre andra
  • Fastnar i det förflutna
  • Och många många fler liknande situationer

Så vad vill jag få sagt med detta?

Vi går igenom punkterna.


Stressar på morgonen. Varför?

Vad är just din anledning till denna stress och vad kan du göra åt saken?

Ställa klockan 20 min tidigare så kanske du hinner med allt utan att stressa. Många som glömmer saker hemma av just denna anledning. Stress! Stress triggar ju kortisolet och det vill vi heller inte uppnå.


Hinner inte träna? Finns väl alltid lite tid att träna på dygnet. Barnets pappa, din partner kan ha barnen, barnvakt, träna hemma när barnen sover osv.

Självklart inte varje dag men ibland.

Ju bättre du mår desto bättre mår dina barn. Tex du hanterar stress bättre, orkar med på ett helt annat sätt, och endorfinkickar är aldrig fel.

IMG_20160607_074020

Egentid. Vadå har inte tid för egentid bara för att du har barn? Du måste oxå får ladda batterierna för att må bra och för att ta hand om dina barn på bästa möjliga sätt. Ta dina 20-30 min när barnen har gått och lagt sig. Läs en bok, blogga, se på det där avsnittet du har spelat in osv. Vi alla är medvetna om att lite egentid får oss att må bättre. Barn är det bästa som finns om du frågar mig. Har själv 2 st <3


Jämför med andra? Sluta upp med detta. Oftast leder jämförelse till en negativ tanke och det är ju inget bra. Jämför hellre med hur just du själv va en tid bakåt.  Sträva efter att bli en bättre version utav dig själv. Kämpa för att nå just dina mål! Du är unik och minst likabra som alla andra.


Prioterar hellre andra? Varför?

Självklart skall du ha en eloge för att du bryr dig mycket om andra människor. Men glöm inte av dig själv gudskelov.  Du är den viktigaste personen i ditt liv. Tänk efter. Du vill väl oxå må bra och finna balans i livet som kanske gör dig lyckligare. Satsa på dig själv lite oxå.


Fastnar i det förflutna?

Ibland kan det vara bra att tänka tillbaks på det som varit. Men om det får dig deprimerad så är det absolut inget bra att fastna i det förflutna. För att må dåligt över saker som du inte kan ändra på är väl bra onödigt? Du “skadar” ju bara dig själv. Tänk efter. Vad kan du göra för att det skall bli annorlunda?  Kanske ta det där “sket”jobbet tills du hittar ett annat, plugga vidare och jobba med det du vill (2-3år av ditt liv för att komma dit du vill är egentligen inte så lång tid) Finns alltid möjligheter att ta dig framåt vart du än är i livet.  Gäller bara att sluta slösa din dyrbara tid. “Lätt för dig att säga tänker du väl nu”. Jag själv har varit i botten och tagit mig därifrån. Deprimerad,  utan hopp vände jag på allt och nu är jag positiviteten it self ??

Du är värd mer!


Blev ett långt inlägg men jag hoppas att du tar till dig något utav detta och att det kanske ger dig lite hjälp på vägen. Maila mig gärna om du vill ha fler tips gällande andra tankar om “problemen” som finns.


Ha en härlig dag

/Mattis Vainikainen
Mattis Vainikainen

Mattis Vainikainen


				
					
				
				
								
	


Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen Mentalt Tänk

Ta en funderare eller 2

Hur många dagar har du blivit påverkad utav andras negativa /händelser/sidor?  E nog rätt många kan jag tänka mig. Dags att tänka om. 


Livet är som en enda lång hinderbana. En del hinder är pinsamt enkla medans andra är sjukt svåra/jobbiga.

Har du funderat på hur just DU hanterar andras negativa sidor?

Kan vara allt ifrån:

  • Någon som är odräglig (full)
  • För långsam kö i matbutiken.
  • En bil som kör om för fort.
  • Den där bilen som tutar på dig
  • En kollega som har en dålig dag och glömmer göra vissa arbetsuppgifter.
  • Kollegan är för lat och du får arbeta mera.
  • Finns oändligt med händelser.

Frågan jag ställer till dig/er.

Varför reagerar du som du gör utan att veta orsaken som ligger bakom?

Kan det vara så att bilen som susade förbi dig har varit med om något hemskt och en anhörig ligger på intensiven? Samma sak med den tutande bilen.

Kollegan som är lat kanske mår dåligt psykiskt och har det jättejobbigt privat och tyvärr går det ut över jobbet.

Långsamma kön kanske beror på att någon längre fram har svårt för att ta fram pengar för att betala med av någon anledning? Du lär inte dö utav att få vänta lite granna.

Respekt, tänka 2 steg före är 2 otroligt bra saker som kan hjälpa många på vägen att tänka annorlunda.

Ge dig själv chansen att må bra i detta stressiga samhälle. Va inte en del utav den negativa energi som sprids.

Hellre kärlek och positivitet <3

Med detta vill jag säga:

Lär dig hantera positiva/negativa situationer på ett sätt som du själv mår bra av utan att behöva utsöndra negativ energi.

Ha en underbar dag.

Mvh Mattis Vainikainen

Mattis Vainikainen

Mattis Vainikainen