Månadsarkiv

augusti 2016

Mattis Vainikainen Mentalt Tänk

Hur tänker en del människor egentligen?

Hej alla goa & glada.

Ni tar väl inte åt er när mamma/pappa, släkten,  vänner eller bekanta klagar på att ni INTE äter tårta,kakor eller godis? Eller när dom säger att det kan INTE vara bra att träna sådär mycket.

Varenda dag ser vi dessa kommentarer. Jag är mäkta imponerad av människor som tränar eller kanske bara rent av håller sig borta ifrån kakor osv.

Dagens samhälle har tydligen normaliserat att du “Måste” äta tårta, kakor på kalas bara för att det serveras. Du är ju konstig annars eller hur.. 

Eller hur ofta har ni hört kommentarer som Va??! Tränar du 6 dagar i veckan? Det kan inte vara bra.

Okunskap, avundsjuka och jag vet inte vad. Om mina bekanta, vänner berättar att dom gör något som får dom att må bra så berömmer jag gärna dom istället. Livet handlar om att må bra. Vad ger mig rätten att klaga / kommentera negativt hur någon annan lever sitt liv?

Lev det liv du själv vill leva utan att ta åt dig av dessa negativa kommentarer ?



Mattis Vainikainen Min träning

Godmorgon ?

Traditionella Rygg / Biceps dagen.

Viktigt att man verkligen fokuserar på vilken muskel man försöker träffa och inte bara dra med biceps. Hellre lite fler reps för att verkligen finna kontakten ni söker. ??

Dagens schema: uppvärmning 5min rodd + 5 min crosstrainer högt tempo.

Rygg:

Latsdrag 5 set x 8 reps varav första settet är ett uppvärmnings set på 20 reps.

Sittande rodd smalt grepp. 4 set x 8 reps.

Marklyft 4 set x 5 reps varav första settet är ett uppvärmnings set på 15 reps.

Chins 3 set x Max reps

Ryggresningar 3 set x 10 reps

Omvända Flyes 3 set x 8 reps

T -bar  4 set x 12 reps

 

Biceps:

Bicepscurl hantlar 3 set x 10 reps

Bicepscurl Z-stång 3 set x 10 reps

Bicepscurl i cable med rep 3 set x 10 reps

 

Ha en underbar onsdag så hörs vi senare ???

Ni hittar mig på instagram: Getfitstayfitsweden eller Facebook www.facebook.com/getfitstayfitsweden



Mattis Vainikainen Min träning

Axlar / Bröst pass står på dagens schema.

Idag står träningsvärken i centrum ifrån gårdagens benpass. Alltid lika skön känsla att ha svårt för att gå upp/ner för trapporna. ??

Efter arbetet är det dags för gymmet. Dagens pass blir en hårt Bröst / Axel pass. Gillar att kombinera lite olika muskelgrupper för att inte köra likadant.

Uppvärming 10 min crosstrainer. 

Bröst:

Bänkpress 6 set x 8-12 reps varav första är uppvärmning på 20 reps.

Hantelpress dropset 3 set x 12-15 (Så skönt att köra högreps på dropsets)

Flyes (cable/hantlar) 4 set x 12 reps

Dips 3 set x 10 reps med vikt. (Armhävningar direkt efter varje set)

Axlar:

Militärpress 4 set x 8-12 reps

Hantelpress 3 set x 8-12 reps

Sidolyft dropsets 3 set x 10 reps

Baksida axlar i cable 4 set x 10 reps

Detta blir dagens träningspass. Full fokus på muskeln du för tillfället tränar. “Become one with The muscle you workout”

Ha en underbar dag och ta vara på din tid ??

IMG_20160607_074020



Mattis Vainikainen Min träning

Dagens gympass: Ben / Vader/ Mage

Pass 1: Ben / Vader / Mage

 

Ben:

Benspark 1 x 12,  3 x 5, 1 x 12, 6, 3

Squats 5 x 10

Omvänd Benspark 5 x 10

Utfallsgång med stång 2 rundor.

Raka Marklyft 3 x 15

Untitled00

Vader:

Stående vadpress 5 x 20

Mage:

Crunches i maskin 3 x 10

Crunches i ställning 3 x 10

Hängande knälyft 2 x 10

“ab wheel” 3 x 10

IMG_20160729_103421



Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen

Ännu en måndag :-)

Godmorgon ?

Dags för ännu en ny arbetsvecka och många verkar fortfarande väldigt trötta på bussen. Hur planerar man egentligen för att måndagen inte skall bli så jobbig? För mig är ingen dag jobbigare än någon annan. Jag har ett jobb som betalar mat, räkningar osv ? Man skall vara glad och ta vara på det man har. Är ju faktiskt bara du själv som är orsaken hur din start på dagen blir. Hitta allt positivt med att jobba. Rutiner, kollegor, kanske inte lika rastlös, du hinner sakna hemmet lite granna ?

I veckan kommer en ganska så stor förändring ske gällande mig som Personlig Tränare. Kommer bli riktigt givande och spännande ? mer info i veckan.

 

Hade en tävling gällande att man kunde vinna ett 6 månaders gymkort på Nordicwellness.  Denna gång va det Helena i Uppsala som hade turen att vinna ?? Grattis igen!? Nordic-Wellness_logo_PMS-460x307_500

Kommer snart ha en ny tävling där man kan vinna något att använda på gymmet ??

 

Ha en toppendag vad ni än gör så hörs vi av 🙂

Getfitstayfitsweden @ Instagram IMG_20160806_020712



Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen

Viktigt att gilla det du gör.

Idag tjötar vi om att ha kul på gymmet. Jag har alltid kul på gymmet. ?? Uppsatta mål att nå, härlig gemenskap och alltid olika träningspass.  Ibland slänger jag tom in ett gruppträningspass för det är väldigt peppande att se så många kämpa tillsammans som grupp.

Finns så många olika träningsformer. Vi kan ju gå igenom några igen.

Gymträning där du kan variera övningar,sets och antal repetitioner

Gruppträningspass – få motivation utav andra medans du kämpar samtidigt som du har kul. Självklart svettigt och jobbigt ? Otroligt många olika pass. Allt ifrån Spinning till att dansa.

Crossfit – En “trend” fler och fler hakar på. Grym gemenskap och håller man tekniken så är det ett grymt sätt att bli vältränad på. Sök på Google: crossfit “stad du bor i” och testa på ett pass ?

Yoga – Finn lugnet/harmoni samtidigt som du blir mer rörligare osv. E faktiskt rätt jobbigt har jag hört ?

Simning – Skönt och skonsamt för hela kroppen. Bra allround träning och det är alltid bra att slipa på sina sim skills.

Klättring – Även här väldigt bra träning och kanske något som inte är så vanligt. Men spännande och jobbigt för greppet/underarmarna 😀 Är man höjdrädd så kanske man slutar vara det efter några pass ?

Streetworkout – Använd allt som finns utomhus och träna på. Låt fantasin flöda.

Dansa – Varför inte prova på någon dansform?  Roligt och svettigt ?

Kampsport – Otroligt bra träning och väldigt varierande. Väldigt många olika. Allt ifrån judo – MMA.

Finns otrolig mycket att prova på för att hitta just sin egna träningsform. Gäller att våga prova på. Inte bara gå till gymmet för att du “Måste”. Sätt upp mål som du strävar efter en längre period och ha delmål att nå under vägen ??

Lev ett sunt & balanserat liv som passar dig istället för att surfa på samhällets trender. 

2016_0807_19255000



Efterrätt och gotte

Nu finns celsius i flädersmak

Visste ni att detta är en Rubrik 1 det kan man inte tro va?

Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det.

Visste ni att detta är en Rubrik 2 det kan man inte tro va?

Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det.

Visste ni att detta är en Rubrik 3 det kan man inte tro va?

Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det.

Visste ni att detta är en Rubrik 4 det kan man inte tro va?

Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det.

Visste ni att detta är en Rubrik 5 det kan man inte tro va?

Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det.

Visste ni att detta är en Rubrik 6 det kan man inte tro va?

Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det. Men det är det faktiskt, så nu vet du det. Även om du inte tror det.



Mattis Vainikainen

Ge dig själv en chans

Godmorgon alla goingar ?

En ny vecka startar och många tänker direkt negativt för att det just är måndag och måste börja arbeta/plugga igen. Förstår inte varför man vill börja sin dag genom att vara negativ. Vänd på det istället och va positiv. Man kan inte gilla alla på sin arbetsplats / utbildning men vem säger att du måste finnas för alla? Finns många som tycker om dig för den du är så sluta oroa dig ?

Glömmer du av dina positiva egenskaper?  Sätt upp lite lappar hemma om hur fantastisk du är gällande olika saker. Mer tankar på dina positiva skills ?IMG_20160814_204055

Försök alltid att vända på det mindre positiva som händer. Nej det är inte lätt men går om du verkligen vill. Nedan är några exempel.

Kan du inte träna idag? Svar: Gör något annat kul istället och låt kroppen vila. Du tappar ändå inte några muskler på den korta vilan 🙂

Jobbiga på jobbet/plugget? Svar: Tro mer på dig själv och inse hur viktig du är på jobbet istället för att ta åt dig och tro att dom tänker negativt om dig. Oftast ens egna beteende som skapar en situation. (positivt/negativt) Sålänge du är dig själv, inte försöker vinna alla “strider” så brukar det lösa sig.

Önskar du att du hade ett annat arbete? Svar: Ta en KY utbildning på 2 år. Säkerligen kommer tanken “Jag orkar inte plugga för det är tråkigt” Se utbildningen som ännu ett arbete och utvecklas för att kunna arbeta vidare med just det du tycker är roligt. Ingen idé att fastna på ett arbete där du inte trivs i flera år. Våga bryta mönstret!

Det är dina känslor som styr hur dina dagar blir. Våga tro mer på dig själv och inse att du är unik och duger som du är. Är du bekväm av dig så är risken att du står stilla. Våga bli bekväm med det obekväma och ha alltid ordet förändring i bakfickan. Du kan om du vill! IMG_20160601_095940



Mattis Vainikainen

Tävling

Först och främst vill jag tacka Nordic Wellness som är så generösa.
Nordic-Wellness_logo_PMS-460x307_500

Nu till tävlingen!
Reglerna är enkla:

Svara på frågorna och motivera varför just du vill vinna ett träningskort på Nordicwellness ?

Fråga 1: Hur många pass tränade jag 2014? A: 570 B: 234 C: 321 

Fråga 2: Favoritfärg?  A: Blå B: Rosa C: Röd D: Orange

Fråga 3: Vad arbetar jag som på Heltid? A: Personlig Tränare B: Elevassistent C: Hemköp D: På ett lager

Fråga 4: (Utslagsfråga) Hur mycket handlade jag för senast jag va på Ullared/Gekås 😀

 

Lycka till och glöm inte av att motivera varför just du vill vinna detta gymkort ?

Du får mer än gärna följa mig på instagram/Facebook.  klicka på länkarna för att komma till respektive sida. ??

Instagram: Getfitstayfitsweden

Facebook: Getfitstayfitsweden

Skicka tävlingsbidraget till: Mattis@getfitstayfit.se och glöm inte att ange Namn  och Epost



Mattis Vainikainen

Periodisk Fasta

Japp då va det dags. Att plötsligt endast äta mellan 12.00-20.00. Det bästa med Periodisk Fasta om du frågar mig är att jag aldrig går hungrig 🙂 16-8 funkar så att jag har ett “ätarfönster” på 8 timmar där alla mina kalorier skall ätas. Sedan fastar jag resterande 16 timmarna.

Längst ner finner du en länk om Periodisk Fasta. En bra skriven artikel utav Jonas B ?

Alltid en jobbig förändring dom första dagarna då jag verkligen älskar min havregrynsgröt på morgonen. Får helt enkelt käka min gröt som mellanmål ?

Under dagen kommer jag ha en liten tävling där du som läsare får chansen att vinna ett 6 månaders gymkort (guldkort) på Nordicwellness wohoo. Tack Nordicwellness för detta. ? Så håll utkik så att du inte missar detta.

Nu dags för att arbeta. Arbetar på fritids under 2 veckor tills skolan börjar vecka 34. Alltid lika härligt att arbeta med barn. Att vara en bra förebild åt barn & ungdomar är underbart ?

Ha en toppendag så hörs vi snart igen.

Mvh Mattis

 

Periodisk Fasta av Jonas B