Månadsarkiv

oktober 2016

Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen Mentalt Tänk

Godmorgon alla härliga ❤

Idag blir min fråga till er:

Ger du dig verkligen den chans du behöver för att lyckas nå dina mål?

 

Varje minut är en ny chans att börja förändra ditt liv oavsett vilket mål du än har. Gäller bara att våga ta steget mot förändring och komma ut ur den där “comfort-zone”

Läskigt värre med stora förändringar.

Men något som är ännu värre är att du kanske inte tillåter dig själv att få leva det liv du egentligen vill leva. Små små steg uppåt leder oftast till något större så att stressa igång något brukar inte hjälpa.

 

Vad kan förändring innebära?

Kan vara att gå upp 20 min tidigare så att du slipper stressa iväg på morgonen.

Skära ner på produkter innehållandes massa socker/gluten.

Byta arbete/börja studera. Många som tänker: Åh aldrig att jag skall studera igen. Men hello??? Inte så att massor av jobberbjudanden lär dyka upp utan att du kämpar för det!

Börja träna! Mår så otroligt mycket bättre utav träning. Ta med en vän och testa på något roligt gruppträningspass på gymmet!

Finns väldigt mycket man kan förändra för att nå målen. Hoppas du fick dig en liten funderare utav detta inlägg.

Aldrig försent!

Jag började träna när jag va 32-33år. Hade gått upp 20kg och var påväg att fortsätta viktuppgången. Hade jag inte förändrat livet så hade jag inte varit där jag är idag. Började träna och förändra kosten och mår idag helt underbart.

Om jag är övertygad att du kan så borde även du tro på dig själv!

Nu kör vi!

Behöver du hjälp med kost/träning så kan du alltid anlita mig som PT. Skicka ett email till Mattis.v@getfit.se nu direkt!



Mattis Vainikainen

Uteblivna resultat?

Godmorgon alla goa ❤

Är du den som strävar efter resultat men resultaten uteblir månad efter månad? Gå igenom checklistan och ta dig en funderare på vad du kan förbättra. Kanske kan detta hjälpa dig att komma närmare dina mål. ?

? Hur bra/länge sover du? 6-7 timmars bra sömn eller mer är viktigt. Alltid härligt att få känna sig utvilad.

? Äter du tillräckligt mycket protein? Ett bra mått att gå efter brukar vara 2gr protein per kg kroppsvikt.

? Äter du för lite/mycket kalorier? Ibland kan kalorierna flyga iväg beroende på vad för mat du äter under dagen. Försök att äta ren mat och ha koll på dina kalorier. (Om du försöker gå ner i vikt) För lite kalorier är inte heller optimalt för debatt mentala biten. Är du helt slut varje dag pga för lågt kaloriintag så är det heller inget bra.

? Tränar du verkligen hårt eller hade du kunnat träna hårdare? Oftast lätt att hamna i en “bekvämlighets zone”. Pusha dig själv att lyfta tyngre/fler reps sålänge tekniken finns där. Ingen idé att nöta repetitioner efter repetitioner om det knappt är jobbigt. 

? Chocka kroppen genom att byta övningar, antal reps/sets och vikter. Testa att gå på något nytt gruppträningspass som tex Grit Strenght på Nordic Wellness. Kanske aldrig testat att köra med kettlebells osv? Prova på 🙂 Be någon som kan visa dig tekniken ?

? Gör en undersökning hos läkare och se så allt står rätt till. Kanske är det något som gör att dina hormoner spökar osv.

? Jobba med ditt mentala tänk. Hur du hanterar negativa situationer. Försöka hitta det positiva i negativa saker som händer. Du styr själv dina tankar och varför välja att tänka negativt? Du om någon är en viktig del av folks vardag även om du kanske inte tror på det längre. Viktigt att hitta sitt självförtroende och sluta tvivla på dig själv ❤ Du har väldigt många egenskaper som du gärna glömmer av pga dom negativa händelserna.

 

Mig hittar du på olika Nordic Wellness runt om Göteborg men oftast på Nordic Wellness Kungälv. Behöver du hjälp med kost/träningsupplägg så hittar du mig på www.getfit.se 

Länk till mig som coach:

Mattis Vainikainen.

 

Alltid lika härligt att få förändra människors liv ?

Ha en härlig dag ❤ Snart helg igen 2016_1009_10431500



Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen Mentalt Tänk

Mål/delmål

Godkväll ❤

Dagens morgonpass (cardio) blev att aktivera “alla” större muskler under 30-40 minuters högreps träning. 2 sets på varje övning och ingen vila. ?2016-10-18_21.13.07

Varför ha delmål? Hur gör vi för att öka chansen att lyckas? 

Dom flesta människor som tränar har ett mål att nå på en längre tid. Många utav dessa klarar knappt av att nå 20% utav målet. Varför?

Många sätter för höga mål och kör all in direkt och har lättare att misslyckas än dom som kör hårt men ökar successivt antal träningsdagar per vecka.

Gäller att lyssna både på kroppen och hjärnan. Vad klarar jag av utan att må mentalt dåligt? Kanske kör jag för ofta?

Sätt upp flera mindre delmål för att enklare mentalt se din progress och boosta din motivation.

Tex: skall du klara av att springa Göteborgs varvet så kanske du skall sikta på att öka med 1km varannan vecka. Även om du hade kunnat tvinga dig själv att köra 300m extra så kör dom nästa gång istället ? Öka successivt men självklart skall du ibland utmana dig själv och pusha dig. Vips så kanske du plötsligt ökar med 2-3km istället.

Du vill klara av 10 chins innan året är slut. Just nu klarar du bara av 2st. Hur skall du göra? Börja med att köra dessa 2 du klarar av för att sedan fortsätta köra negativa chins. Använd tex en bänk för att kunna hoppa upp och hålla emot på den negativa fasen. Träna med gummiband etc för att nöta chins ? Med vilja och planering så kommer du längre än vad du tror.

Finns väldigt många olika varianter av alla övningar för att lättare nå sitt mål ?

Samma gäller med kosten. Gör små små förändringar för att vänja dig mentalt om du har svårt för större förändringar. Börja med att ta reda på hur många kalorier du kan äta om dagen för att gå ner i vikt. Sedan kan du tex använda www.kostbevakningen.se för att se hur mycket kalorier dina “mål” blir 🙂

Behöver du hjälp så kan du alltid besöka www.getfit.se och välja mig som coach. Jag hjälper dig att komma iform ?

Ha en härlig kväll och sov så gott. Nu dags för pass nummer 2 ?



Mattis Vainikainen Mentalt Tänk Min träning

Ont om tid?

Ont om tid:

Har jag ont om tid så kör jag mycket basövningar. Några av dessa jag kör är Marklyft, squats, chins & bänkpress. Tex kötta Marklyft + Chins i 30min är väldigt jobbigt och träningsvärken dagen efteråt är underbar. Träna hårt!

Tidigare morgonar:

För mig räcker inte alltid att enbart köra basövningar så jag går upp tidigt för att hinna med. (04:30 går jag upp för att hinna med 60 minuters träning)

Allt handlar om prioteringar. Vill du verkligen något som är viktigt för dig så tar du dig tid även om tiden är på morgonen. ❤ Men framför allt så skall du göra saker som får dig att må bra. Inte så hälsosamt om du mår dåligt för att du hetsar/tvingar dig själv att träna.

Vi alla är olika och skall självklart respektera andras val gällande livet.? Vill man äta onyttigt så för all del gör detta men klaga inte sedan för att kanske gått upp i vikt. 2016_1009_10431500



Mattis Vainikainen

Vad jag äter under en dag på deff..

Vaknar vid 05:45.

06:00 – 1 dl havregrynsgröt med 1 äggvita samt 1/2 dl protein/kasein. Utöver detta så brukar jag äta 150-250gr kvarg alt keso.

09:00 – 1st Salted Caramel proteinshake

12:00 – Lunch: 120-150gr kyckling, 150gr kokt ris + grönsaker. 1msk lätt cremefraiche med lite ketchup, grillkrydda samt vitlök.

15:00 – 20gr nötter + 2st äggvitor

Preworkoutmeal: 150gr potatis alt 3 riskakor (ren potatis är inte det godaste utan att ha något annat till men riktigt härligt tryck på gympasset ?)

Postworkoutmeal: 50gr snabba kolhydrater samt 1 st protein shake

19:00 Middag: 100gr Lax, 150-200gr potatis + sallad, 1 msk citronsås.

Innan läggdags så blir det 1 dl kasein pudding (vanilj/choklad + blåbär) ?

 



Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen Mentalt Tänk

Vad gör du för att må bättre?

Godmorgon ❤

Vi går in i mörkare tider och väldigt många blir mer deprimerade och “instängda”. När skall människan vända på denna evigt återkommande känslan. 

Att träna är en räddare i nöden för många människor och jag hoppas att allt fler hittar charmen med att just träna.

Vad gör då jag för att må bättre? Jag tränar så ofta jag kan. Hinner jag inte gå till gymmet så kan jag köra några övningar hemma. Armhävningar, situps, chins, lite olika övningar med gummiband osv. Låt fantasin flöda i hemmet. Endorfinerna flödar, självförtroendet ökar desto mer jag progressar. Är alltid stolt oavsett hur träningen går eftersom jag faktiskt ser till att göra det jag mår bra utav ❤ Jag umgås mest med positiva människor för att jag behöver positivitet och inte negativa auror.

Vad gör du för att må bra? Kan du agera annorlunda när en negativ situation uppstår? Lägger du tid på dig själv som tex egen tid?

Vi alla är olika och behöver stimuleras på olika sätt för att må bra. Våga ta det där steget mot förändring. Tänk inte bara tanken utan gör något! Gå inte dag efter dag och må dåligt. Använd inte ursäkter för att “slippa” undan för du skadar bara dig själv i längden. Ni som har barn måste förstå hur viktig eran “egentid” tid oavsett hur mycket tid än barnen tar. Mår inte du bra så mår inte barnen bra så e de. Barnen känner av sådant efter ett tag. Jag har själv 2 st barn som tar mycket tid. Hur gör jag för att hinna med tex träningen? Jag tränar innan jobbet och oftast när min son somnat på kvällen. 2016-10-04_08.20.25

Ge dig själv chansen att få vara människa och må bra. Lovar dig du är en grym förälder ändå

Låt nu denna mörka vinter bli din vinter. En vinter med minnen av att du tog det där steget mot förändring.

Ha en underbar dag ❤



Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen Mentalt Tänk Min träning

Du är din egna progress ?

Vet inte hur många gånger jag hör människor som önskar dom gjorde saker annorlunda men att dom inte “bryr” sig. Många gånger handlar detta om sämre självförtroende. Kanske dags att vända på detta och faktiskt göra dig själv en tjänst och våga ta steget mot förändring.

Älskar just detta ordet: Förändring!

En livsförändring kan göra otroligt mycket mentalt för dig. Att få känna att även du faktiskt kan om du bara tror på dig själv. Va stolt över det positiva du gör istället för att bara se det negativa.

Att våga gissa inför en större grupp människor är otroligt svårt för många. Rädd för att göra bort sig är en vanlig orsak.

Fråga dig själv!? Vad vill jag? Hur skall jag göra? Varför gör jag detta? Och börja lita på dina egna förmågor så börjar vi där ❤ Om jag kan så kan du! ??

Jag tog steget mot ett hälsosammare liv och ibörjan va det inte alltid lika lätt. Men med rätt kunskap så funkade det perfekt och hade aldrig varit där jag är nu om jag inte tog steget mot förändring!