Månadsarkiv

november 2016

Mattis Vainikainen Mentalt Tänk

Stressad?

Hur hanterar du stress?

Stress är något vi själva tillåter finnas i våra liv. Helt i onödan då vi påverkas otroligt mycket pga stress. 

Det första steget i att kunna hantera stress är att känna igen de symtom som är förknippade med stressen. Genom att känna igen situationerna som utlöser stressen kan du snabbt hitta orsaken och undvika de situationerna. Vet du med dig att det är något speciellt i din vardag som gör dig stressad – sluta med det!2016_0721_19491700

Minimera stressfaktorerna:
– Gå upp 20 min tidigare för att kunna ta det lugnare på morgonen.
– Priotera vad som verkligen är viktigt.
– Planera din vardag bättre
– Kanske byta arbetsplats/skift
– Lär dig hantera dina känslor såsom oro, ångest och rädsla.
– Hitta ditt sätt att lösa dina “stressorsaker”.

Tänk positivt och må bättre:
Viktigt att bemöta dina egna samt andras känslor på ett bra sätt. Försök att tänka mer positivt och låt inte andras stress/problem bli ditt eget. Att bli mer positiv kan göra otroligt mycket för ditt välmående.

Lära sig koppla av:
En viktig del i hanteringen av stress är också att lära sig koppla av. Att hitta en oas i livet där här och nu får ta över kan göra mycket för att kunna hantera en stressig vardag. För vissa är det en timme eller två på gymmet, för andra är det en annan hobby eller ett varmt bad på kvällen. Att skapa paus-zoner där inga yttre omständigheter får påverka tillvaron gör att vi på ett bättre sätt står rustade inför vardagens.

Våga be om hjälp:
Ibland är det svårt att bryta mönster på egen hand. Då kan en professionell rådgivare hjälpa till att lösa knutar, att se problematiken på ett mer objektivt sätt och hjälpa dig att orka finna de lösningar som krävs för att stressen inte ska ta överhand i vardagen. Var inte rädd för att be om hjälp om det behövs.

Ge dig själv chansen att lyckas. En lyckligare version av dig själv är något vi alla strävar efter.IMG_20160808_080834

Har du några tips för hur just du hanterar dina stressrelaterade problem så lämna gärna en kommentar så att fler kan ta del utav dessa ❤ Älskar att hjälpa andra människor till en förändrad livsstil.

IMG_20160806_020712

Ha en underbar dag och tack för att ni tar er tiden att läsa. Dela gärna på sociala medier ❤? instagram: Getfitstayfitsweden



Mattis Vainikainen Mentalt Tänk

Påverkad av din omgivning?

Gokväll alla sköna människor. ❤

Har du tänkt på hur ofta andra lägger sig i dina beslut gällande allt? Idag nämner vi träning/kost..

Några exempel:

1. Du har beslutat dig för att äntligen ta tag i kosten och fixar med matlådor till jobbet. Låt oss säga att det är 150gr Potatis, 120gr kyckling och grönsaker. Vad är den första kommentaren du får höra? Får ständigt höra människor som råkar ut för detta så du är absolut inte själv. Andra tycker det är normalt att äta en “bea” sås på 250kcal innehållandes massa dåligt fett, friterade pommes etc. Och kanske tom en chokladboll/wienerbröd som efterätt..

2. Du mår hur bra som helst efter dina träningspass och tränar 5-6 dagar i veckan. Du känner dig awesome!! Hur reagerar folk som inte tränar? Jo dom säger: Det kan inte vara så hälsosamt att träna sådär mycket.. Du kommer skada dig osv.. Men hallo?? Varför inte berömma och berätta hur stolt du är som en vän för att du är så duktig o tränar.

3. Du blir bjuden på kalas och tårtor, kakor, Coca cola serveras. Du har precis äntligen ändrat kosten och börjat tappa vikt.. Du tackar nej till dessa sötsaker och får höra att du är “konstig” som inte äter/dricker detta för det är ju ett kalas. Vänner bör väl ha förståelse och absolut inte bjuda/kommentera negativt när du faktiskt är hälsosam och gör en förändring..

4. Tar många selfies på Instagram för du är så stolt över dig själv och din förändring. Du har i åtanke att du vill inspirera/motivera andra genom dina bilder.. Andra lägger sig i och säger att du söker bekräftelse, försöker visa hur DUKTIG du är m.m.. Inte en enda kommentar ifrån vänner som säger hur grym du är!

Va stolt över dig själv och låt inte andra människor få trycka ner dig! Du är unik och grym som gör en förändring mot ett hälsosammare liv. Fortsätt kämpa på och ta inte åt dig av negativ kritik när du gör hälsosamma förändringar. ❤2016-09-18_17.27.15



Mattis Vainikainen

Förändring!

Gokväll ❤

Vi alla vill säkerligen förändras på det ena eller andra sättet men inser att det funkar inte i längden.. Vad kan vara problemet? Jo vi gör alldeles för stora förändringar och vill ha snabba resultat. Det blir helt enkelt för svårt mentalt!

Förändra livsstil istället för en Quickfix! 

Varför hetsa och tappa vikt snabbt? Tänk på hälsan i första hand. Om du istället minskar på socker, vitt mjöl och mängden kalorier per dag så kommer du säkerligen börja gå ner i vikt i en mer hälsosam takt än att köra en Quickfix variant som oftast får dig att crasha efter ett par veckor.. Självklart bör du motionera lite mer oxå ❤ Hellre satsa 1 år på att leva ett balanserat liv där du på längre sikt tappar vikt och mår bättre mentalt.

Vet inte hur många jag har hört säga att nu jäklar kör vi!! Börjat gymma 5 gånger i veckan och förändrat kosten rätt mycket. Baam efter 3-4 veckor orkar dom inte mer och crashar totalt och börjar äta mera istället.

Ge dig själv chansen till ett bra liv!

Sluta hetsa och lyssna på din kropp & hjärna. Använd tex matkalkyl.se och räkna ut hur mycket kalorier du skall ligga på för att gå ner i vikt ? Hör av dig om du behöver hjälp med att räkna ut dina kalorier..

instagram: @getfitstayfitsweden

Ha en härlig dag/natt ❤



Mattis Vainikainen Mattis Vainikainen Mentalt Tänk

Att förändra livsstil

Godmorgon alla underbara ❤ Då va det dags för is och minusgrader igen..

2016-11-06_10.08.30Morgonen fick börja med en varm kopp kaffe med choklad extrakt som smaksättning. Frukosten får vänta tills jag kommit till fritids. Som alltid dricker jag alltid 2-3 glas vatten direkt när jag har vaknat. Sätta igång systemet lite efter några timmars skönhetssömn. ?

Har du alltid velat förändra din livsstil men vågar inte ta steget? Vad är det värsta som kan hända? Att du kanske faller tillbaks i gamla rutiner igen? Några tips att tänka på när du väl vågar ta steget mot förändring:

⚫ Gör inte för stora förändringar på en och samma gång. Ta steg för steg mot en förändrad livsstil.

⚫ Sätt upp mål/delmål.

⚫ Berätta för nära/kära ang din förändring. Att få stöd/förståelse är viktigt under din resa för att lättare klara av det.

⚫ Skjut inte upp dina förändringar tills nästa dag etc. Ge dig själv chansen att må bättre.

⚫ Gör förändringar som får dig att må bättre. Det är ditt liv och din hälsa. Förändring mot något bättre är alltid lika härligt. ❤

Självklart finns det många många andra vägar att gå för att lättare kunna hantera en förändring. Det gäller att göra det så enkelt som möjligt för just dig själv. Vem vill leva ett liv som är styrt utav någon annan? Det är du som skall må bra ❤

Ha en underbar dag och njut av söndagens äventyr ☕IMG_20160806_020712