Månadsarkiv

mars 2017

Mattis Vainikainen

Tävla mot dig själv och hitta din balans i livet..

Har du nyligen gjort en livsförändring gällande kost/träning? Underbart att höra isåfall 🙂

IMG_20170327_224303_452
Lite att tänka på under din resa:

Tycker du att du går ner för långsamt?
◾Fokusera istället på att du faktiskt går ner och att du är grym. Gör du likadant flera månader framåt så kommer du aldrig behöva oroa dig igen. Tänk positivt. Alla förändringar har inte enbart med vad det står på vågen. Tänk på att du förändrat din livsstil och förmodligen vunnit massor utav år.

Sugen på något sött?
◾Sålänge du har kontroll så är det ingen fara att äta något sött ibland. Om du inte vill räkna med det i ditt kaloriintag för dagen så gör det inget om du ibland äter något extra. Det viktiga är att du inte gör detta flera gånger i veckan. Du skall leva ett antal år framöver och behöver inte leva strikt 24/7.

Tränar för att du måste?
◾Tänk på att träna i den mängd du känner att du mår bra utav oavsett vad någon annan säger. Ditt liv och dina beslut. Variera din träning för omväxlings skull ? Kanske blir ännu roligare..
IMG_20170325_195241_362
Hitta din balans gällande både kost/träning. Oavsett vad andra säger så är det du som skall leva ditt liv och ingen annan. Acceptera dina förutsättningar och blicka framåt. Glöm aldrig av dina positiva egenskaper ❤

Ha en underbar vecka och följ gärna min resa på instagram. Jag följer gärna tillbaks ??

Instagram: GetfitstayfitswedenBBlogga



Mattis Vainikainen

Perfekt att inte vara perfekt ❤

Att vi alla råkar ut för svackor i livet är helt normalt och inget du skall skämmas för. Kan vara allt ifrån jobbiga dagar på jobbet, mycket plugg, privat eller motivationen försvinner ang träningen..
IMG_20170129_083821_910
Hur du hanterar dessa svackor är alltid lika viktigt och målet är att komma tillbaks på banan så snart som möjligt. Många som får “panik” när detta inträffar och känner sig väldigt “lost”. Lugn det löser sig ❤

Varför låta en svacka på några dagar förstöra dina vardagliga rutiner?

Lite tips för hur jag gör..

Jobbet:
Tänk på att precis som du så har andra runt omkring dig oxå svackor i livet och hanterar kanske detta på ett sätt som påverkar omgivningen. Kanske är dom dryga, slänger ur sig onödiga kommentarer etc. Självklart inte okej men ha det liggandes i bakhuvudet och låt dig inte påverkas personligen. Fortsätt vara positiv och fokus på dig själv och dina arbetsuppgifter så löser sig nog situationen för kollegorna oxå ?

Mycket plugg:
Vi alla har varit där någongång och nästan gett upp pga allt plugg. Tänk på att du skapar din framtid och pluggandet är inte en evighet. Underbart det kommer bli när du är klar.
Glöm inte av att ibland unna dig pauser där du endast gör saker som får dig att må otroligt bra. Mycket lättare att plugga om du gjort något som är tillfredsställande innan du sätter igång igen. Låt dina batterier få laddas utan att bli helt urladdade..

Motivationssvacka:
Vilka är dina favoritövningar? Kör dessa under några dagar och ha kul på gymmet. Testa stå på händer, övningar som du aldrig gjort innan osv. Utmana dig själv med något du aldrig gjort innan. Titta på Youtube och hitta motivationen genom andras träning. Läs träningsbloggar och finn motivation på andra sätt. Köp nya träningskläder kan oxå göra otroligt mycket. ?

Jag är säker på att du kommer lyckas komma tillbaks på banan rätt snabbt. Och dessa svackor för alltid med sig något positivt. Du blir starkare mentalt och hanterar situationen lite annorlunda varje gång även om det känns jobbigt ❤
IMG_20170129_085636_580
Ha en härlig vecka så hörs vi snart igen..

Instagram: Getfitstayfitsweden
Mail: Mattis@getfitstayfit.se

Tips på träningskläder: www.betterbodies.se www.gaspbbstore.se

BBlogga



Mattis Vainikainen

Axelträning..

Uppvärmning.
Brukar köra 10 min på antingen Crosstrainer eller 10 min på roddmaskinen som uppvärmning när jag skall träna axlar..
Varför? Jo för det är skönt att låta axlarna få värmas upp under uppvärmningen.

Brukar oxå alltid köra 1 set uppvärmning Superset.. Alltid med Hantelpress/Militärpress samt Sidolyft.. 

Jag varierar väldigt mycket mellan övningar/reps/sets för att kroppen inte skall vänja sig.

IMG_20170130_125748_055
Såhär kan ett av mina pass se ut:

Militärpress
7-8 set Militärpress i Smithmaskinen brukar vara en härlig start för mig.. Ibland Supersetar jag med gummiband (Lättare Exentriska Sidolyft 10-12 reps för att hålla igång pumpen i axlarna under hela Militärpress övningen)

Sidolyft
4-5 set dropsets utav Sidolyft med hantlar. Kan tex se ut såhär:
10kg 10 reps – 6kg 10 reps 3kg Max reps..
Varierar alltid i vinklar och ser till att få kontakt i varje repetition jag kör..

Hantelpress
2 set stående Hantelpress (Högreps)

Som avslutning brukar jag köra några övningar för baksida axlar i cable.

Repdrag
Repdrag mot pannan med 2 sekunder stop i slutet 12-15 reps x 4 set  (Repet rätt hög vinkel)

Repdrag mot hakan 12-15 reps x 4 set (Repet startar nästan ifrån golvnivå)

Omvända flies 
12 reps x 3 set Omvända flies i cable.

Dips
Avslutar oftast med 3 set Max reps viktade Dips. Viktigt att ha kontroll och lyssna på kroppen om det gör ont på fel sätt.
Ha en härlig vecka och glöm inte av att besöka www.betterbodies.se för riktigt snygga träningskläder #BetterBodies IMG_20170208_002256_318